L     Dubaj - Spojené arabské emiráty

Fotogalerie

Dubaj.

9.5.2013 Odlet
16:00 Z Ruzyně odlétáme se společností Emirates. Čeká nás 6 hodin letu. Nejprve navštívíme Dubaj - město neomezených možností, město mnoha nej. V Guinessově knize rekordů jsou zápisy Dubaje určitě na mnoha stránkách. Je to hlavní město stejnojmenného emirátu, který je součásti Spojených arabských emirátů. Do poloviny 19. století zde bylo hlavním zdrojem obživy pirátství, lov perel, ryb a obchod s kořením. Hospodářství doznalo proměny poté, co se tu roku 1962 začala těžit ropa a zemní plyn. Okolo 60% exportu připadá právě na ropu. Díky ní se SAE staly jedním z nejbohatších států světa. V Dubaji už ropa vysychá, podílí se na ekonomice jen 7 %. Nyní jsou hlavními zdroji příjmu finanční a realitní služby a také turistický ruch.
10.5.2013 Dubaj
0:00 místního času vystupujeme na Letišti v Dubaji. Posouváme si hodinky o 2 hodiny dopředu oproti Praze. Při pasové kontrole jednu z kolegyň odvedli, protože se jim nezdála její barva očí. Trochu zmatků s autobusem a noční Dubají se přesouváme do hotelu. Jsme překvapený, jak je v noci na dálnici živo. 6 proudů každým směrem je docela slušně zaplněno, ale doprava jede plynule. V 2:00 jsme na hotelu a honem jdeme spát.

Po snídani nasedáme do autobusu a v 11:00 začínáme prohlídku Dubaje. Nejprve jedeme k nejvyšší budově světa - Burj Khalifa. Tyčí se nad městem až do výšky 828 m. Byla postavena v letech 2004 - 2010 a jsou v ní byty, kanceláře, hotel a restaurace. Lístky je vhodné nakoupit v předprodeji přes Internet. Máme je zamluvené na 12:00. Nejrychlejším výtahem světa (64 km/hod) se během chvilky dostaneme na nejvyšší vyhlídkovou plošinu světa (452 m). Je umístěna v 124 patře z 162. Pod námi je město jak na dlani. Bohužel viditelnost není ideální. A tak vzdálenější palmový ostrov není vůbec vidět. Průvodce nás nalákal na 13:00 dolů pod záminkou že bude fontána. Ale nic se nekonalo.

Burj Khalifa Výhled na Dubaj
Burj Khalifa Výhled na Dubaj z Burj Hhalifa
Protože jsme palmový ostrov neviděli, tak jsme se na jeden z nich zajeli podívat. A aby nám nekručelo v břiše, tak jsme se stavili na obědě. Ale zpět k palmovému ostrovu. Jedeme na Palm Jumeirah. Jeho stavba začala roku 2001 a byl dokončen o 5 let později. Se svojí rozlohou 5 x 5 km je nejmenší ze 3. Je složen z kmene a 17 listů. Pokud si zakoupíte jeden z 1400 luxusních bytů, ty levné pořídíte za 500 tis USD, tak může být váš soused David Beckham, Michael Owen nebo Brad Pitt. Zastavujeme nedaleko luxusního hotelu Atlantis. Ubytování v některém z 1539 pokojů stojí od 10 000 tis Kč po 80 000 Kč. Ale je to se snídaní. Uvnitř se skrývá vodní park a delfinárium. Ale my jen zvnějšku obdivujeme zvláštní architekturu hotelu, kterou tvoří 2 věže spojené mostem. Chvíli pokoukáme a jedeme zase zpět. Kromě hotelu na poloostrově nic zajímavého není. Zajímavý pohled je z výšky a nikoli z autobusu.

Od jednoho zajímavého hotelu jedeme k jinému, ještě zajímavějšímu. Stavba hotelu Burj Al Arab ve tvaru plachetnice je jedním ze symbolů Dubaje. Patří k nejluxusnějším hotelům světa, takže má 7 hvězdiček z 5 možných. Leží na umělém ostrově, je 321 m vysoký. Na helioportu tohoto hotelu si zahráli tenis Federer s Nadalem. V hotelu je celkem 202 pokojů. Za nejlepší apartmán byste museli museli zaplatit 19 000 dolarů za noc. Cestu k němu hlídá ochranka a protože nejsme v hotelu ubytováni, tak si ho můžeme vyfotit jen z dálky a raději po 15 minutách pokračujeme dál

Burj Al Arab Střežený příjezd
Hotel Burj Al Arab Příjezd k hotelu je přísně střežen
Po 13 km jízdy zastavujeme na chvilku u mešity Jumeirah. Chvíli odpočíváme v přilehlém parčíku u vodotrysku pod rozložitým stromem. Chceme se ještě podívat do starého města. V cestě nám ale leží zátoka Dubai Creek a tak využíváme vodní taxi tzv. abra. Je to hodně prostá, nízká, dřevěná loď pro 20 cestujících a lodivoda. Je poháněna naftovým motorem. Hodně ji využívají místní jako městskou veřejnou dopravu ale pro nás to byla romantická atrakce. Za necelých 10 minut jsme na druhém břehu u tržnice. V průběhu 3/4 hodiny si procházíme hlavně zlatý trh (Gold Souk). Majka testuje zlatý prstýnek s diamantem a cvičně stáhne cenu z 1400 USD na 800. Zpátky už jedeme autobusem po mostě.

Po příjezdu na hotel vyrážíme na terasu na střeše hotelu na přivítací přípitek. Je krátce po západu slunce. námi se rozsvěcí pulzující město. V rychlosti večeříme a spěcháme na nejbližší zastávku metra - Sharaf DG. Stanice svítí jednak mnohými světly a také čistotou. Přijíždí souprava bez řidiče. Není to tím, že by se řidič někde zatoulal, ale soupravy jsou řízeny automaticky počítačem. Z klimatizovaného nástupiště přecházíme do klimatizovaného vlaku, který je k našemu překvapení docela zaplněn. Někteří kolegové si koupili jízdenku první třídy, což je první vagón, ale nedostali se dovnitř, protože vagón byl přeplněn těmi co si koupili jen druhou třídu. Z nástupiště je prostor ke kolejím je uzavřen prosklenými dveřmi, které se otevřou až když vlak zastaví. Jednak je to zabezpečení proti pádu do kolejiště a jednak to umožňuje klimatizaci nástupiště. Ostatně klimatizované jsou i zastávky městské autobusové dopravy.

Vystupujeme na zastávce Burj Khalifa. Naším cílem ale není nejvyšší budova, nýbrž největší fontána. Je v provozu každou půlhodinu a tak si myslíme, že máme dost času na přesun. Ze zastávky jdeme nadzemní chodbou. Pojízdné chodníky nás za chvilku přestalo bavit počítat a cesta se nám zdá nekonečná. Konec chodby ústí do největšího obchoďáku světa - Dubai Mall. Samozřejmě jsme se dostali do 4. patra a my potřebujeme do 1. Orientace ve spleti 1200 obchodů není jednoduchá a se značením to tady rozhodně nepřehánějí. Ale fontánu stíháme najít pár minut před produkcí. A představení je opravdu skvělé. Tisíce trysek, 6600 světel, 25 projektorů vytváří úžasnou vodní show. Je to tanec světel a vody za doprovodu hudby. Vysokotlaké trysky vystřelují vodu až do výšky 150 m, takže vodní tříšť dopadá až na nás. Pro porovnání: Petřínská rozhledna má 65 m a Ještědský vysílač 91 m. Představení trvá asi 5 minut a diváci ho odměňují potleskem.

Nástupiště v metru Dubajská fontána
Vracíme se zpět do obchoďáku a hledáme akvárium. Asi už nikoho nepřekvapí, že se svými rozměry 51 m x 20 m x 11 m je největší na světě. Je v něm namačkáno 33 000 vodních živočichů, z toho 600 žraloků. Vstup do tunelu je za 55 AED a tak jen obcházíme kolem. Ještě omrkneme vodopád se sochami skokanů. Chvíli pozorujeme provoz na kluzišti a hledáme cestu zpátky. V metru si zase nesedneme, protože je hodně plný a vracíme se do hotelu.

11.5.2013 Ski Dubaj
Ráno vyrážíme do blízkého obchoďáku Mall of Emirates. Naším hlavním cílem je omrknout sjezdovku, která je uvnitř. 400 metrů dlouhá s převýšením 60 m a sedačkovou lanovkou. Dole se převléká hejno malých dětí. My dovnitř nejdeme, jen si areál prohlížíme zvenčí. Na lyžování jsou Krkonoše mnohem lepší, ale tady je výhoda, že není fronta na lanovku.

Rozhled z terasy hotelu Ski Dubaj
V poledne nastupujeme do autobusu a míříme na sever. Ještě jednou se projedeme po dálnici podél impozantních budov. Tím se loučíme s Dubají a přesunujeme se do dalšího emirátu Ras al-Khaimah. Je to nejsevernější z emirátů a taká podstatně skromnější. Ubytováváme se v hotelu Hilton a dostáváme velmi pěkný pokoj. Ve 4-tém patře na rohu budovy. 2 místnosti, balkón, velká terasa s výhledem na moře. V dáli vystupuje z roviny pohoří Hajar.

12.5.2013 Hotel Hilton
Jen lenošíme, cachtáme se, testujeme vodní bar a jednotlivé řádky nápojového lístku. Navečer se jdu projít po okolních plážích. Majka, protože už dlouho nebyla v žádném obchoďáku, tak vyráží do toho místního.

Hotel Hilton U jednoho z barů

13.5.2013 Omán
8:30 odjíždíme do Ománu na výlet lodí. Jede nás jen 12 a to všichni z naší skupiny. Nikdo cizí se k nám nepřidal. Projedeme horským průsmykem na druhou stranu Arabského poloostrova na pobřeží Indického oceánu. Tam přejíždíme do severní části Ománu a navštěvujeme exklávu Musandam. Na hranicích je zajímá jen naše vstupní razítko do SAD. Celníky mnohem více zajímali námi najatí místní průvodci. V maríně se naloďujeme na naši loď. Díky tomu, že je nás málo, tak je spousta místa na sezení i ležení. Jedeme poděl pustého skalnatého pobřeží. Po hodině a 12 km plavby zajíždíme do zátoky. Na břehu vidíme pár stromů, plážičku a stádečko koz, které asi spásají kamení. Z lodi plaveme na břeh. Obdivujeme kozy, které lezou po stromech a okusují listí. Ještě přijel na loďce místní starý strejda. Asi pasáček koz. Navzájem jsme se arabsky pozdravili a tím jsme vyčerpali společnou slovní zásobu. Z pláže nás odvezli na člunu ještě s okružní jízdou podél skal. Po obědě přijely do zátoky ještě další lodě. Tím se narušil klid a pohoda. Ještě jsme jednou zakroužili na člunu podél skal a odpluli jsme na otevřené moře údajně rybařit. Cestou jsme zahákli rybářskou síť. Kapitán pohotově vyndal z kapsy cigára a tak jak byl oblečen, v košili a dlouhých kalhotách skočil do vody a síť odmotal. Potom se mu nedařilo nastartovat motor, ale nakonec se vše podařilo a mohli jsme pokračovat dále. Na místě na které jsme dojeli, nám zakázali koupání, pod záminkou, že tam jsou žraloci. Dále nám rozdali návnady a někteří se pokoušeli ulovit rybu. To se nikomu nepodařilo. Ještě jsme se u břehu jednou vykoupali a už jsme jeli autobusem zpátky.

Plavba podél pobřeží Koupání v zátoce
Plavba podél pobřeží pod vlajkou Ománu Koupání v zátoce

14.5.2013 Projížďka pouští
Před hotel nám přistavili kolonu bílých terénních aut do kterých jsme nastoupili po 6 lidech + řidič. My jsme obsadilo číslo 10. Nejprve hodně dlouhý přesun. Venku bylo +40°C Sice jsme jeli pouští, všude kolem jen písek, ale po velmi kvalitních asfaltových dálnicích. Po 85 km a hodině jízdy zastavujeme u pumpy, Byly tam spousty lidí a na půl hodiny jsme se tam zasekli. Od pumpy jsme za další půlhodinu ujeli ještě 30 km a konečně jsme odbočili z asfaltu do písku. Řidiči zastavili, povypustili kola a konečně začala ta správná jízda. Po dunách nahoru, dolů, klopené zatáčky. Písek stříkal od kol. Malinko jsme hecovali řidiče, aby jezdil odvážněji a v rámci možností nám vyhověl. Škoda, že pořád drželi kolonu a navzájem si trochu překáželi. Viděli jsme i další kolony bílých teréňáků Jako kdyby bílá byla předepsaná. Takto jsme během 25 minut ujeli 9 km a potom jsme na 20 minut zastavili u skal. Poušť je sice místo, kde bych nechtěl a asi ani neuměl žít, ale má své kouzlo. Fotografovali jsme a brouzdali se pískem. Jako nejlepší obuv se mi osvědčilo naboso.

Bílě auto do pouště Zastávka v poušti
Bílé auto do pouště Zastávka v poušti
Potom už jen 1,5 km lehčím terénem a za 5 minut jsme zase zpátky na silnici. Dojeli jsme k velmi vyumělkované oáze. Uprostřed pódium, okolo něho nízké stolečky. Dále jsou tam stánky kde malují henou a prodávají předražené suvenýry. A než se rozvlnila břišní tanečnice a roztočil derviš, tak nám nabídli nějaké jídlo. To byl pro některé možná větši adrenalin než jízda po dunách. A pro některé to nezůstalo bez následků. Za tmy se vracíme 104 km do hotelu, kde jsme za 1:15 hod. Dálnice v poušti je osvětlena. V husté řadě lamp není jediná, která by nesvítila.

15.5.2013 Na hotelu
Přes den jen kontrolujeme, jestli jsme nepřehlédli nějaký řádek na nápojovém lístku. Obsluhují nás lidé z mnoha zemí. Bangladáš, Filipíny, Indie, Libanon. Večer jedeme autobusem do města na nákupy.

16.5.2013 Návrat
Letadlo odlétá v 9:05, proto odjíždíme z hotelu v 5:30. Opět letíme s Emirates. Jedna z letušek je slovenka, tak si s ní chvíli povídám. Letušek je 16 000, z toho 300 z Čech a 300 za Slovenska.

Zajímavé odkazy:
Lístky na Burj Khalifa.

Dubajské metro.

Fotogalerie

Výběr z mých fotografií najdete tady.
Odkazem se dostanete do fotogalerie. Ještě vám popíšu možnosti ovládání.
Na další / předcházející fotku můžete jít i klikáním ve fotogarafii. Kliknutím uprostřed fotografie se dostanete zpět na index. Mezerníkem můžete pustit prezentaci. Implicitní hodnota výměny fotek je 4 s. Změnit ji můžete dvoj klikem na tlačítko nejvíc vpravo vedle nadpisu.

Pro tuto webovou prezentaci jsem musel snížit rozlišení fotografií. Pokud máte zájem o některé fotografie ve vyšší kvalitě, klidně mi napište. E-mail: Petr
Kurzy měn na začátku výletu
   ČNB 10.5.2013
1 AED       5,382 CZK

Připomínky mi nechávejte v rubrice Vzkazy a drby
Zpět na první stránku zde