L     Horní Metuje 2012

17.3.2012

Home

Fotogalerie

Projížďka po řece předjarní přírodou.

V týdnu sice mrzlo ale s Mirkem jsme sledovali jednak vodočet v Maršově a také předpověď počasí. Na vodočtu sympatických 55 a předpověď počasí velmi optimistická. Po mrazech má přijít oteplení a v sobotu má být až +20°C. To přeci musí v Ádru roztávat sníh a voda se minimálně udrží. A protože žádná z našich ozdob s námi nechtěla jet, tak jsme se na sobotu domluvili jen my dva.

Předpověď počasí se vyplnila. Brzy ráno sice -2°C, ale modrá obloha bez mráčku a slunce na plný výkon posunovalo teploty do příjemnějších hodnot. Stav na vodočtu se trochu snížil. Oscilovalo to mezi 51 - 52 cm a 2 kybliky. Rokliny v Ádru se asi rozhodli sníh ještě chvíli podržet. Ale tvrdím, že spodní hranice pro splutí je 50 cm, takže nás nemohlo nic zastavit.

V 9:00 odjíždíme z Kostelce. Olina nám zajišťuje odvoz auta, takže je o starost míň. Jen musíme poslouchat její uštěpačné poznámky typu "Máte dost suchých věcí na převlečení?" Start 10:15 z našeho obvyklého místa u silničního mostu 67,3 km. Vody pod lodí sice není mnoho, ale stačí to na pohodovou jízdu. Nikde nedrhneme a aspoň v meandrech nejsme tak rychlí. A když opatrně podplouváme strom padlý přes řeku, tak je nižší stav výhoda.

První jez (66,6 km). Přistáváme na koruně jezu. Pohodlné přenášení. A pokračujeme dalšími meandry k Dědovu. U jezu (62,8) relaxujeme na slunci, jíme svačinu a likvidujeme plechovkáče. Pod jezem je hrázka z kamení a proto je přenášení po louce malinko delší. Slunce pálí, v neoprenech se pěkně potíme a už máme zase žízeň. Od té se zachraňujeme na Boudě. Krakonoš 12 sice nepatří k našim oblíbeným ale přeci nemůžeme vrchního urazit. Ten se nás při odchodu vtipně ptá, kam pojedeme dál. Zkusíme to po proudu. Před hospodou potkáváme další vodáky. Za Českou Metují v Maršovském údolí se řeka trochu rozšiřuje ale vody zase tolik nepřibyde a tak několikrát mírně drhneme. Vystupovat z lodě kvůli tomu nemusíme. Na dvou místech musíme přenášet. Jednou je řeka zatarasena od větví a podruhé je strom přes řeku. U stromu nás předjíždějí Náchoďáci na Vydře. Dneska je tady opravdu nezvykle hustý provoz.

Na jezu v Maršově (57 km) chvíli blbneme na sněhu. Jez by šel jet, ale nám se do vody nechce. Za jezem se údolí zužuje a na okolních loukách je ještě sníh. Díky tomu konečně není vedro. Jez na konci Maršovského údolí opravdu není sjízdný, ale přenášení je v pohodě (54,3 km). Ještě jeden jez (53,3 km) nejprve prohlédneme a poté sjedeme.

Mezi silničními mosty (51,7 km) jsme minule končili. I dnes jsme tady v 15:15 přistáli. Na zahrádce Na Mýtě jsme přemýšleli co s načatým odpolednem a protože slunce bylo ještě vysoko, rozhodli jsme se zdolat Hronov. Tím jsme vjeli do pro nás neznámého terénu.
Už širší řeka meandruje údolím Kozínku. První jez (51,1 km) přenášíme vpravo. Když už si myslíme, že řeka zabočí k silnici, najednou se před námi objeví kopec a řeka se zatočí na úplně opačnou stranu. V ohybu je další nesjízdný jez (50,3 km). Sevřeným údolím se dostáváme zpátky k silnici před kterou je na 49,3 km další jez. Teče přes něj dost vody a proud žene na přímo na pařez. Řeka poměrně dobře teče v mírných peřejích.
Další jez (47,3) se dá sjet při levé straně. Tady nás předjeli 2 lodě vodáků od Boudy. Oni končí v Žabokrkách, ale my statečně jedeme dál. Ale jen kousek. Na dalším jezu (46,8) jsme se malinko zasekli. Přistáli jsme vlevo u někoho na dvorku. Houštinami se nejsme schopný dostat k vodě. Tak úzkou brankou ven na silnici, přes most a z pravého břehu se dostáváme zpátky do řeky. Jez na 46,2 km je jediný, nad kterým je olej. Ale přenášení snadné. Slunce už nás pomalu opouští a my netrpělivě vyhlížíme Hronov. Ještě jez na 45,8 km. Šeří se a Hronov nás vítá pěknými peřejemi.

Chci zastavit nedaleko náměstí u Svobodného dvora. Ale Mirkovi se nelíbí výlez do bláta a tak se nechám přesvědčit, že ještě popojedeme. Ostatně nad jezem 44,9 km musí být olej. Ale kolmé zdi navigace se stále zvyšují a proud stále zrychluje. Když už je v houstnoucím šeru jez vidět, přistáváme v blátě pod lávkou. S lodí musíme asi 2 m vysoko na břeh a potom přes zábradlí. Je tma. 18:30. Konečně jsme na břehu. Kolemjdoucí důchodce se diví, že na vodu vyrážíme takto v noci.

Fotogalerie

Výběr z mých fotografií najdete tady.
Odkazem se dostanete do fotogalerie. Ještě vám popíšu možnosti ovládání.
Na další / předcházející fotku můžete jít i klikáním ve fotogarafii. Kliknutím uprostřed fotografie se dostanete zpět na index. Mezerníkem můžete pustit prezentaci. Implicitní hodnota výměny fotek je 4 s. Změnit ji můžete dvoj klikem na tlačítko nejvíc vpravo vedle nadpisu.

Pro tuto webovou prezentaci jsem jsem musel snížit rozlišení fotografií. Pokud máte zájem o některé fotografie ve vyšší kvalitě, klidně mi napište. E-mail: Petr

Připomínky mi nechávejte v rubrice Vzkazy a drby
Zpět na první stránku zde