L     Řeky 2010

7.8 - 18.8.2010

Home

Fotogalerie

Rakouské řeky Kössener Ache, Salzach, Brixentaler Ache, Inn, Isar.

6.8. pátek   Předjezdec
15:11 První členka expedice začíná svoji cestu. Protože se Renča nevejde do auta pražské větve, tak jede ke Kotlíkům a přespí v Brně u Ešusů.
7.8. sobota   Začátek cesty.
5:23 Odjíždíme z Kostelce směr Praha. Telefonicky kontroluji moravskou větev. Franta už je nervózní, že se mu hroutí plán.
7:05 Jsme u Fišeráka. Ještě vybíráme horo věci a ve velkým slejváku překládáme věci do Forda. To jsme ještě netušili, že ten slejvák byl kvůli tomu, aby jsme si zvykli. V 7:50 odjíždíme.
12:40 Setkáváme se u Lindachu s druhou skupinou.
15:15 Prohlížíme výstupní místo první řeky Kössener Ache. Její další název je Tiroler Achen. Silnice k nástupu vede vysoko nad řekou a my se kocháme výhledy dolů do soutěsky. Ještě prohlédneme řeku ze zajímavého dřevěného mostu v městečku Kössen. Vodočet udává vysokou vodu a tak to raději nezkoušíme. Přestává pršet a tak snad voda do zítra trochu opadne. Jedeme se ubytovat do kempu Eurocamping Wilder Kaiser. Je 16:00. Pronajímáme 2 parcely a stavíme stany.

Takovouhle řeku, v takové zimě, v dešti? Tady se všichni zbláznili!!!

Kössen

8.8. neděle   Kössener Ache, Salzach
6:30. Havrani se nám postarali o budíček. Ranní vstávání nám ale odjezd neuspíšilo. Z kempu vyrážíme v 8:30. Hned u mostu nafukujeme a vyrážíme. Na vodočtu je 120, v Kössen potom 190. Řeka je po deštích kalná, šutry nejsou vidět, ale pěkně teče. Nahoře jeden práh a poté vjíždíme do soutěsky.

Vjezd do soutěsky.

Pěkná romantická jízda. Občas esíčka a zatáčky. Kolmé stěny z vody vystřídala plážička a zastávka u lávky. Jinak je v soutěsce zastavování zakázáno. Přistáváme u mostu, balíme a v 11:40 odjíždíme směrem na Kitzbühel a dále na Felben a odtud proti proudu Salzachu. Chvíli hledáme odkud pojedeme. Ve 14:20 v městečku Wald Im Pinzgau na nádraží nafukujeme. Nejdřív je málo vody. Za chvíli je přítok z elektrárny a hned se to zlepšuje. Následuje stupeň. Prohlédneme ho a sjíždíme. Ti první v pohodě ale pak ubyde 30 cm vody. My uvázneme trochu a Franta úplně. Další přítok vodu zase vylepší. Pak už je to zregulovaná řeka. I když teče rychle a vody je hodně. Na mostě v 16:40 u Bramberg Am Wildkogel nás čeká Petr W. Pak už přejíždíme k Hopfgarten im Brixental. Tam se ubytováváme v kempu Reiterhof v 18:30. Franta se jde podívat na řeku Kelchsauer Ache, která teče za kempem. Když se vrací, svítí mu oči nadšením a vesele vykřikuje jaká to bude zítra paráda. Obsazujeme altánek a děláme večírek s kytarou pod plachtou.

9.8. pondělí   Kelchsauer Ache, Brixentaler Ache
8:40. Jedeme 2 km proti proudu ke třetímu mostu. Tam na nás čeká řeka s prudkým spádem, kde mohutné peřeje střídají strmé úseky.

Kelchsauer Ache - start.

Žádná místa na odpočinek. Docela drsné, ale ne nebezpečné. Vyklopení si vyzkoušeli Basleři. My jsme se neotočili, jen jsme 3 krát uvízli na kamenech. Když jsme uvízli poprvé, byl jsem naštvaný. Při třetím uvíznutí jsem byl rád, že si můžu na chvíli odpočinout. Po 4 km se vlévá do Brixentaler Ache. Za soutokem je řeka širší, peřeje už nejsou tak velké, ale stále dobře teče. Jeden vysoký jez přenášíme a několik stupňů sjíždíme. Končíme necelé 2 km před soutokem do Innu u městečka Bruggemühle, mezi železnicí a mostem v 13:30.
Přejíždíme do Zillertalského údolí a v 15:45 jsme nedaleko Mayrhofenu v kempu Campsite. Většině se na řeku Ziller nechce. Rovná, zregulovaná řeka s vysokým stavem. Proto volíme procházku městem.

10.8. úterý   Túra po horách
8:30 Vyjíždíme silnicí Ziller Höhenstrasse. Autem se z nadmořské výšky 600 m necháváme serpetinami vyvézt nahoru. Pod mýtnicí necháváme 2 auta. Parkovné je 3 €. Mýto je za 7 €. Petr W. se otočí zpátky a doveze nás k chatě do výšky 2025 m. V 9:50 už pokračujeme v plné sestavě dál pěšky pohodlnou hřebenovkou přes Rauhenkopf (2268). Po jeho zdolání se oddělila Olina a Petr W. a zamířili k chatě Rastkogelhütte. Další skupina vyrazila oklikou kolem chaty. My jsme šli dál přes Kreuzjoch, Kraxentrager (2423), Gipfel (2445) až na Marchkopf (2499). Na jeho vrcholu jsme se sešli v 13:30. Vše příjemná procházka za hezkého počasí.

Marchkopf - vrchol

Marchkopf  vrchol

Pokračujeme dál a protože se kazí počasí, tak odbočujeme z cesty vpravo do údolí a scházíme opatrně dolů. Z dálky je slyšet bouřka, začíná pršet. Za námi se vydaly 3 postavy. Jedna z nich se začala kutálet dolů a zastavila se asi až po 100 m. Když jsme k té ženě dorazili, komunikovala, z hlavy ji tekla krev, byla v šoku. Její přítel pro ni zavolal vrtulník. Zatím jsme ji trochu ošetřili. Franta měl fólii, já jsem ji dal pláštěnku. Němci neměli vůbec nic. Čekali jsme na vrtulník. Jiřina ji zatím ošetřovala. Když přiletěl vrtulník, nejdřív chvíli kroužil kolem. Franta jim signalizoval Y. Potom se vrtulník špičkou lyžiny opřel o malou plošinku ve stráni a jeden záhranář s batohem elegantně vystoupil a došel k nám. Vrtulník potom přistál několik set metrů vedle. Záchranář ji vyšetřil, převázal hlavu a domluvil se vysílačkou v helmě. Vrtulník vzlétl a dole na laně měl dalšího kolegu. Ten u nás přistál, zraněnou dali do úvazku, oba se přicvakli a všichni 3 odlétli.Zbývající 2 Němce jsme dovedli na silnici a rozloučili se.
V Hirschbichlaste spolu s Kotlíkama a Petrem W. čekáme na Baslery. V 17:30 je ponecháváme jejich osudu a druhou stranou odjíždíme. Po 8 km dojíždíme Baslery a odvážíme je do kepmu.

11.8. středa   Oprava auta Vodopády
7:40. Plánovaný Klettersteig musíme odvolat, protože prší a obloha je šedivá. Stavíme stany v kempu Oberland u Haimingu a jedeme dál. V 11:10 pozorujeme soutok Innu a Ötztaler Ache. Ache se nesmí jezdit a Inn má mnoho vody a vypadá nebezpečně. Tak zkoušíme štěstí na Pitze. Velmi pěkná soutěska, ale málo vody. I chodník soutěskou je uzavřený kvůli padajícímu kamení. Ještě se jedem podívat k elektrárně, jestli odpoledne nevypouští vodu. Ujistili nás, že vody nikdy není víc. Zase měníme plány a přejíždíme na Stuibenfall Klettersteig. Plán je to pěkný, ale Fišerákovu Fordu se zalíbilo u informačního střediska a odmítal nastartovat. Po mnoha zoufalých pokusech o opravu jsme ho roztlačili a dojeli k Ford servisu.

Ford v léčebně

Ford servis

Tam nám to místní mechanik za 75 € trochu pošolichal, řekl že máme vadný startér a jiný nemají. Ale Ford od té doby začal startovat i když Honza raději parkoval na kopci.
Dojíždíme 1. skupinu a jdeme se podívat na vodopád. Vodopád i Klettersteig vypadají pěkně. Před deštěm se schováváme v hospodě na pizze. Večírek je v týpí.

12.8. čtvrtek   Inn
Ráno leje jako z konve. Proto děláme snídaně v týpí. Potom naštěstí přestává pršet a tak v 11:00 jedeme proti Innu. Na Kajetensbrücke nedaleko Hinterrauth je na vodočtu 320, což je hranice velké vody. Takže raději pokračujeme auty proti proudu. Za městečkem Sent v 14:50 odbočujeme k řece. Těsně pod elektrárnou nafukujeme a vyplouváme.

Inn - nástupní místo

Mohutná řeka plná kalné vody, která vytváří mohutné peřeje a vysoké vlny. Nováci se cvakli chvíli po startu při přistávání. Ke konci se cvakla Renata se Svatkou a jak jsem po nich koukal, tak jsme blbě najeli na šutr a já vypadl z lodi. Majka zůstala sama, ale místo bylo hodně divoké a za chvíli se otočila taky. Plavání ve vysokých vlnách bylo docela obtížný. Nemohl jsem se dostat z vody. Když už to vypadalo nadějně, že vybojuji nějakou tišinu, tak mě to znova vcuclo a ve velkých vlnách se nade mnou zavřela voda. Nakonec jsme všichni vyplavali. Renata s Majkou o něco výše. Naštěstí tam byla cesta a lávka, takže jsme bez problémů mohli dojít k lodím. Bylo to docela daleko. Pak byl ještě jeden docela těžký úsek, který všichni zvládli a skončili jsme v 17:50 na mostě 2 km před Martinou. Jen jsme sbalili lodě a začalo pršet. Přejeli jsme do kempu Gurlaina nedaleko městečka Scuol. Protože pršelo, tak jsme si udělali večírek v umývárně nádobí.

13.8. pátek   Enn
9:00. Pokračujeme proti proudu Innu. Nebo správně Ennu. To je švýcarský název této řeky. Několik km nad městem Zernez před mostem v 10:40 zabočujeme vlevo na lesní cestu a po 200 m je pěkné místo na nasednutí. Oblékáme se do mokrých věcí a teplo nám zrovna není.

Enn (Inn) - na horním toku

Řeka je pěkná, Peřeje střídají klidnější místa. Pohodová jízda. Jediný zápor je počasí. Zataženo, chvílemi prší. Končíme v městečku Susch za mostem vpravo. Vracíme se zpátky do kempu u Scoul. Počasí se nelepší a tak jdeme na procházku po městě. Je to překvapivě pěkné staré město s malebnými uličkami. Končíme opět v pizzerii.

14.8. sobota   Flaz, Inn
Neprší, ale je chladno a zataženo. Aspoň balíme v suchu a v 8:30 přejíždíme k St. Moritz. U městečka Celerina v kempu Muragl se v 9:40 ubytujeme. Vypukla vzpoura háčků, takže na vodu nejedeme všichni. V 11:00 už jsme v městečku Pontresina. Voda má sice jen 6 ° C, ale svítí slunce a tak ani není zima. Začínáme na ledovcové říčce Ova da Roseg. Ta se po 200 metrech vlévá do Flaz.

Ova da Roseg

Voda je mnohem čistší než včera, pěkně to teče, hezké a zajímavé peřeje, pěkná krajina. Opravdu dobrá řeka. V jednom místě jsme uvízli a když se mi povedlo uvolnit loď, tak jsem z ní vypadl. Majka tentokrát zvládla přistání sama. Po 5 km se vlévá do Innu. Tam je to již klidnější, peřeje i zatáčky mírné. Ke konci byl dlouhý, rovný, nudný úsek. Ve 14:10 končíme u městečka Madulain.
Navečer jedeme do St. Moritz. Město nás moc nenadchlo a navíc začalo pršet. Po návratu do kempu se rozpršelo ještě víc. Obsadili jsme televizní místnost a udělali si večírek. Venku přestalo pršet a začalo lejt. Stany plavaly v kalužích. Ještě jsme posunuli stan na vyšší místo a za trvalého lijáku šli spát.

15.8. neděle   K ledovci Morteratsch
Ráno nepršelo a tak jsme všichni vyrazili na horské túry. My jsme s Novákama zvolili údolní procházku. Podél železnice do Pontresiny, potom kolem koncertní síně v lese horní cestou k ledovci Morteratsch.

U ledovce Morteratsch

Tento ledovec je 7 km dlouhý, ale každým rokem se zkracuje. Od něj jsme sešli nejkratší cestou na vlak. Chvíli jsme přemýšleli nad tím jak zakoupit jízdenku v automatu a po chvilce čekání jsme jeli červeným vlakem pohodlně až do kempu. Balíme za sucha, ale odjíždíme za deště. Doufáme, že bude v Rakousku lepší počasí. Cestou se zastavujeme v Prutz v pizzerii na večeři. Dojíždíme do kempu v Haimingu ve 21:30. Večírek je opět v týpí. Stan stavíme v dešti.

16.8. pondělí   Klettersteigy
9:30 Odjíždíme na krátké Klettersteigy v údolí Ötztal. Nejprve jdeme do toho lehčího a delšího Stuibenfall. Až na drobné výjimky nastupují všichni. Výstup je opravdu lehký, železa tam je natlučeno až příliš. Ale je vzdušný a výhledy na vodopád jsou úžasné.

Ema na Klettersteigu

Asi nejzajímavějším místem je traverz nad vodopádem, kde nám bouřící voda lehce oplachuje nohy. Pěkné. Jen těch čumilů je hodně.
Už v menší skupině vyrážíme k Lehn na Lehner Wasserfall Klettersteig. Je trochu náročnější a o mnoho hezčí. Obzvláště dlouhý traverz pod převisem s výhledem do údolí byl velmi pěkný. O zábavu se nám postaral Němec s dvěma děvčaty. Táhli s sebou tolik materiálu, jako kdyby trénovali na expedici v Himalájích. Skoro jsem věřil i tomu, že ve svých objemných batozích měli i mačky.
Navečer přejíždíme do Hall In Tirol, kde se ubytováváme v Campsite. Pokud by se zlepšilo počasí zkusíme Insbrucký Klettersteig.

17.8. úterý   Isar
10:05. Počasí nic moc a tak troubíme na ústup. Přejíždíme do Německa a na rozloučenou si dáváme Isar. Kousek pod Mittenwald u kempu nastupujeme naposled na vodu. Je to idylická řeka, která se kroutí mezi lesy. Mírné příjemné peřeje. Trochu srandy bylo na přehradě. Daleko před ní byl zákaz vjezdu. Omrkli jsme to, kousek popojeli, přenesli do rybníka s labutěmi, který se po 30 m zase spojil zpátky s přehradou, do které jsme se vrátili a u přepadu přenesli. Pod přehradou bylo sice míň vody, ale stále se dalo v pohodě jet. Byla to kličkovaná mezi písčinami. O kousek níž u Krünu nás už čekala auta. Byla to příjemná tečka na závěr. A protože nám i počasí přálo, tak jsem po mnoha dnech usušil triko.
Naposled jsme zabalili, přeházeli věci do správných aut a už jsme namířili přes Mnichov domů.

Tím skončila vodácká výprava. Byla perfektní. Jen to počasí nám tak úplně nepřálo. Ale jak tvrdí Fišerák, počasí je jen stav mysli. Chci poděkovat Frantovi, jak to dobře zorganizoval a řidičům, že obětovali svoje auta na naše mokrý, zablácený a smrdutý věci.

Zase někdy příště.

A nakonec. Kdo tam všechno byl.
Franta Švarc Jiřina Majka Hnyková Renča Hnyková Petr Hnyk Dana Kolářová Mirek Kolář Vlaďka Baslerová Franta Basler
Franta Švarc Jiřina
Vlaďka
Baslerová
Franta Basler

Petr Winkler Jana Štěpánková Petr Štěpánek Svatka Rozsypalová Olina Nováková Mirek Novák Ema Fischerová Honza Fischer Jana Šelestáková Honza ešus
Petr Winkler Jana Štěpánková Petr Štěpánek Svatka
Rozsypalová
Olina
Nováková
Mirek Novák Ema Fischerová Honza Fischer Jana Šelestáková Honza Kolář
Ešus

Fotogalerie

Výběr z mých fotografií najdete tady.
Odkazem se dostanete do fotogalerie. Ještě vám popíšu možnosti ovládání.
Na další / předcházející fotku můžete jít i klikáním ve fotogarafii. Kliknutím uprostřed fotografie se dostanete zpět na index. Mezerníkem můžete pustit prezentaci. Implicitní hodnota výměny fotek je 4 s. Změnit ji můžete dvoj klikem na tlačítko nejvíc vpravo vedle nadpisu.

Pro tuto vebovou prezentaci jsem jsem musel snížit rozlišení fotografií. Pokud máte zájem o některé fotografie ve vyšší kvalitě, klidně mi napište. E-mail: Petr
Připomínky mi nechávejte v rubrice Vzkazy a drby
Odkaz na zajímavé stránky:
Mapy Google - tak jak jsem si ji udělal před odjezdem: tady.

Mapa Rakouska: tady.
Kliknout na Vollbild.
Počasi Medadr: tady.
Radar Z Evropa: tady.
Přehledy různé: tady.
Barevná synopt dnes: tady.
Barevná synopt + 24: tady.
Barevná synopt + 48: tady.
Barevná synopt + 72: tady.
Barevná synopt + 96: tady.
Barevná synopt + 120: tady.

Různé další odkazy Převodník měn a další užitečné převodníky: tady.
Google překladač: tady.
Zpět na první stránku zde